Ga naar hoofdinhoud

Verkiezingskoorts

Nu 21 maart steeds dichter nadert zie je de spanning bij veel partijen en personen toenemen. Politieke partijen zijn steeds meer zichtbaar, zowel online als in het straatbeeld, terwijl ook de kandidaten zich steeds meer presenteren. Zelf zie ik het natuurlijk van dichtbij, en werk er bovendien hard aan mee. Ik ben voor een groot deel verantwoordelijk voor de campagne van de Alkmaarse VVD en ben zelf ook nog eens kandidaat-raadslid.

Toch blijft het een fascinerende periode. Hoe positioneren partijen zich, wat zijn de speerpunten en hoe presenteren personen zich? Zeker in deze tijd van social media is het heel eenvoudig om direct in te spelen op de actualiteit of op het gevoel van de mensen. Maar onderschat ook de rol van de landelijke politiek niet. Wat er in Den Haag gebeurt is zeer belangrijk voor de landelijke partijen die ook lokaal actief zijn.

Rel

Neem bijvoorbeeld de ‘rel’ tussen minister Kajsa Ollongren van D66 en Thierry Baudet van Forum voor Democratie. De minister haalt in een toespraak enkele uitspraken aan van een kandidaat-raadslid van FvD in Amsterdam, deze uitspraken zouden de suggestie wekken dat er een correlatie is tussen het IQ van iemand en diens afkomst. Baudet die daar weer pissig over is en aangifte gaat doen. Volstrekt kansloos natuurlijk, maar wel een week lang de spotlights op je…

Positie kiezen

Zo zie je partijen vaak positie kiezen. Wat Baudet nu bijvoorbeeld slim doet is zich opstellen als de prooi waarop gejaagd zou worden. Andere partijen zouden bang voor hem zijn dus zou hij nu op een bepaalde manier worden weggezet. In werkelijkheid had hij de situatie heel simpel kunnen voorkomen door gewoon duidelijk stelling te nemen. De realiteit is echter dat FvD garen spint bij de huidige situatie en zetels wint.

Inhoud

Het is niet mijn strategie, maar wie ben ik om dat te bekritiseren als iemand zijn doel haalt. Lokaal zie je deze vorm van positioneren ook veel vaker. Lokale partijen verkondigen dat landelijke partijen op hen neer kijken, of partijen die zeggen dat ze tegengewerkt worden door andere partijen. Het is lang niet altijd correct maar wekt soms wel een bepaalde sympathie op, en dus ook stemmen. Zelf zet ik echter in op een campagne op inhoud. Uiteindelijk hoop ik dat dat het op 21 maart gaat winnen van de emotie.

Back To Top